1-
دیوارهای باربر موازی: این سیستم از عناصر صفحه ای قائم تشکیل شده است و
اکثراً برای ساختمانهای آپارتمانی بکار می رود که در آنها فضاهای آزاد بزرگ
لازم نیست و سیستم های مکانیکی سازه هسته ای را ایجاب نمی کند.
2-
هسته ها و دیوارهای باربر نمایی: عناصر صفحه ای قائم و حول سازه هسته
دیوارهای خارجی را تشکیل می دهند. در این روش فضاهای داخلی باز ایجاد می
شود که وسعت آنها بستگی به ظرفیت سازه کف در پوشاندن دهانه ها دارد.
3-
صندوق های خود متکی: صندوق ها واحدهای سه بعدی پیش ساخته ای هستند که وقتی
در محل قرار می*گیرند و به یکدیگر متصل می شوند به سازه با دیوار باربر
شبیه می باشند.
4- دال طره شده: در این سیستم کف ها به یک هسته مرکزی متکی می باشند و فضای بدون ستونی ایجاد می کنند.
5- دال مسطح: این سیستم صفحه ای
افقی بطور کلی شامل دالهای بتنی کف با ضخامت یکنواخت میباشد که روی ستونها
قرار دارند. در این روش تیرهای با ارتفاع مقطع زیاد وجود ندارد و به حداقل
ارتفاع طبقه میتوان دست یافت.
6- سیستم فاصلهگذاری: سازههای قاب
طرهای با ارتفاع طبقه، برای ایجاد فضای قابل استفاده در داخل و بالای قاب،
یک طبقه درمیان بکار برده میشوند.
7- سیستم معلق: در این سیستم با
بکاربردن عناصر معلق بجای ستون ها برای حمل بارهای کف، استفاده مؤثر از
مصالح نتیجه میگردد. در این سیستم کابلها بارهای وزن را به خرپاهایی که از
یک هسته مرکزی طره شده*اند حمل میکنند.
8- خرپاهای متناوب: خرپاهای
به ارتفاع طبقه چنان قرار میگیرند که کف هر طبقه بصورت یک در میان روی قسمت
تحتانی و یا فوقانی یک خرپا واقع میباشد.
9- قاب صلب: عناصر خطی
بوسیله اتصالات صلب به یکدیگر متصل میشوند و تشکیل صفحات قائم و افقی
میدهند. ارتفاع طبقه و فاصله ستونها از ملاحظات تعیین کننده طرح در این
سیستم میباشند.
10- قاب و هسته مرکزی: قاب صلب بارهای جانبی را
اساساً بوسیله خمش تیرها و ستونها تحمل میکند. چنین سیستمهای هستهای،
دستگاههای مکانیکی و حمل و نقل را در خود جای میدهند.
11– قاب
خرپایی: ترکیب نمودن یک قاب صلب با خرپاهای برشی قائم بر مقاومت و سختی
سازه میافزاید. طرح این سازه ممکن است براساس استفاده از قاب برای مقاومت
در مقابل بارهای وزن و مزایای قائم در برابر باد صورت گیرد.
12- قاب
با خرپاهای کمربندی و هسته مرکزی: خرپاهای کمربندی ستونهای نما را به هسته
مرکزی متصل مینمایند و بدین ترتیب عمل انفرادی قاب و هسته مرکزی را حذف
میکنند.
13- لوله در لوله: ستونها و تیرهای خارجی ساختمان چنان
مجاور هم قرار داده میشوند که نمای ساختمان ظاهراً شبیه دیواری با سوراخهای
متعدد پنجرهای است. در این حالت هسته (لوله) داخلی با لوله نما در حمل
بارها سهیم بوده و بر سختی آن میافزاید.
14- لولههای دسته شده:
سیستم لولههای دسته شده را میتوان بصورت مجموعهای از لولههای انفرادی تجسم
کرد که تشکیل یک لوله چند واحدی را میدهند. بدین ترتیب آشکار است که بر
سختی سازه افزوده میگردد. این سیستم بلندترین ارتفاع و بیشترین سطح کنار را
امکان پذیر میسازد
● سقف طبقات با روش های کاملاً فنی و مهندسی برای انواع ساختمان با کاربری های گوناگون:
1. سقف عرشه فولادی برای سازههای صنعتی پیش ساخته سبک یا خشک مدرن، تکنولوژی سازههای LGS ، PBS ، CSF LSF, با صفحات سیمانی سبک
2. سقف عرشه فولادی برای سازههای اسکلت فلزی سبک و سنگین (مدرن، سنتی، صنعتی و نیمه صنعتی) با بتن سبک دانه سازه ای
3. سقف عرشه فولادی برای سازه های اسکلت بتنی با حذف قالب بندی، تیرچه، بلوک و کاهش حجم بتن سقف.
●
سقف پیشرفته (عرشه فولادی) با ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار بدون
اجرای قالب بندی و میلگرد با سرعت بیشتر و هزینه کمتر نسبت به سایر سقف
ها.
●
این سقف از ورق های گالوانیزه ی پروفیل شده ایست که به شکل ذوزنقه ای آجدار
فرم داده شده و این ورق ها به عنوان قالب و میلگرد اصلی در سقف باقی می
ماند
●
ورقها با لوازم نصب و برشگیرهای مخصوص و گالوانیزه بر روی تیرها و پل های
فلزی با میخهای فولادی مخصوص (هیلتی) پرچ می شود و سپس بتون ریزی روی آن
انجام می شود.
●
ورق های پروفیل شده برای انواع دهانه های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار
گرفته و تا دهنه 3 متر بدون تیر فرعی و تا دهنه 6 متر با یک تیر فرعی در
وسط دهنه استفاده می شود.
●
وزن بار بتن این سقف با 7 سانتی متر ضخامت حجم از بتون سبک دانه سازه ای ،
معادل 120 کیلوگرم و بتون معمولی 160 کیلوگرم بر متر مربع می باشد
●
وزن این سقف از سایر سقف های معمول مثل دال بتونی، کامپوزیت، تیرچه بلوک
حدود 30 تا 60 درصد کمتر می باشد،( بسته به نوع بتن سبک یا معمولی ).
● وزن کمتر سقف باعث وزن کمتر سازه شده و اسکلت و فونداسیون ساختمان سبکتر خواهد شد.
● لرزش در سقف عرشه فولادی به میزان قابل توجهی به نسبت سقف های مشابه کمتر می باشد.
● سرعت اجرا تا دوازده برابر بیشتر از سقف های معمول مثل دال بتونی، کامپوزیت و تیرچه بلوک می باشد، (در یک سطح مشابه).
● زمان اجرای سقف عرشه فولادی در یک سطح مشابه یک روز و سایر سقفهای معمول و سنتی در مدت 12 روز می باشد.
● نصب ورق ها بدون جوشکاری و فقط با میخ های فولادی، هیلتی مطابق با استاندارد بین المللی و اصول فنی و مهندسی میباشد .
● در این سیستم امکان اجرای سقف و بتون ریزی در کلیه طبقات ساختمانهای چند طبقه در یک زمان قابل انجام می باشد.
● مورد تائید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن.
مقایسه عمومی سقف عرشه فولادی به نسبت سایر سقفهای معمول
●
صرفه جویی در حجم و ضخامت بتون ریزی، صرفه جویی در مصرف میلگرد و حذف
میلگردهای کششی، حذف کلیه هزینه های قالب بندی ، حذف تیرهای فرعی و صرفه
جویی در مصرف آهن و کاهش هزینه های اجرایی، تأمین ایمنی کارگاه و حداقل فضا
برای دپو و نگهداری، حمل و نقل کمتر، آسان و راحت، سبکتر از سقف های رایج
(تیرچه بلوک، کرومیت کامپوزیت و غیره)، 12 برابر صرفه جویی در مدت زمان
اجرا به نسبت سطح مشابه سایر سقفها، تقلیل وزن سازه، فونداسیون و جرم کلی
ساختمان، رفع تاخیر در مراحل زمانبندی اجرای ساختمان، بازگشت سریع سرمایه
به علت سرعت اجرایی بالا، تقلیل ابعاد فونداسیون و اسکلت، اجراء سیستم
تأسیسات، لوله کشی به روش میان سقفی که باعث عدم فشار و درگیری مصالح روی
سیستم تأسیسات می باشد.
● خصوصیات برتر و منحصر به فرد سیستم سقف عرشه فولادی
●
حذف قالب بندی، در این سیستم قالب بندی که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان
را تشکیل می دهد حذف گردیده و اجرای سقف را با سرعت بسیار بالایی عملی می
نماید و این امکان نیز وجود دارد که بعد از تکمیل شبکه های تأسیساتی بصورت
یکجا نسبت به بتن ریزی تمام سقف و طبقات اقدام نمود و بدین روش میتوان تا
12 بار سرعت اجرای سقف را افزایش داد.
●
برشگیرهایی نظیر برشگیر نبشی و ناودانی حذف گردیده و از برش گیرهای مطابق
با استانداردهای بین المللی استفاده می گردد و این برشگیرها تواماً با نصب
سقف اجرا می شود و سقف آماده بتن ریزی خواهد بود. (حذف جوشکاری در اجرای
برشگیرها)
●
میزان بتون مورد نیاز در این نوع سقفها بطور میانگین 07/0 متر مکعب برای
هر متر مربع می باشد و نسبت به سقف های مشابه نیاز کمتری به بتون خواهد
داشت. نگهداری و کیورینگ در این نوع سقفها بدلیل حفظ مقدار قابل توجهی از
آب بتون به مراتب ساده تر و کم هزینه تر بوده و به دلیل عدم ریزش و نفوذ
شیره بتون از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.
●
بتون ریزی در این سقف از سطح بسیار صاف و یکپارچه برخوردار بوده که پس از
آن نیاز به رگلاژ بتون و کف سازی و پوکه ریزی نمیباشد و با سرعت بالا
آماده اجرای پوشش نازک کاری (سرامیک، سنگ، پارکت و موکت) میباشد
سقف برای سازههای فلزی سبک یا خشک مدرن عرشه فولادی ، تکنولوژی سازههای (LGS، PBS، LSF,CSF) با صفحات سیمانی سبک
این
نوع سقف کاربرد و مزایای بیشتری برای ساختمانها، خانهها، ویلاهای یک تا
سه طبقه داشته و مورد استفاده مطلوب میباشد، همچنین برای افزودن یک تا دو
طبقه بر روی بناهای موجود. (اضافه اشکوب) و به خصوص مناطق صـعـب الــعــبور و کوهســتانی و
مکانهای غیر دائم و موقت که قابل استفاده مجدد می باشد.
ساختار
سقف عرشه فولادی یا خشک مدرن با ایجاد شبکه فلزی (نورد سرد) و یا با ایجاد
تیرهای فرعی فلزی در داخل دهنهی پلها و تیرهای اصلی مطابق با محاسبات
سازهای با یک لایه از ورقهای گالوانیزه پروفیل شده آجدار و صفحات مسلح
سیمانی سبک (سمنت بورد)، ورقهای O.S.P، یک یا دو لایه از عایقهای پشم سنگ
و فوم مخصوص با لوازم نصب و اتصالات مخصوص و سقف کاذب در زیر شبکه
میباشد.
●این سیستم سقف دارای تکنولوژی پیشرفته و از مصالح کارا و تکنیکهای نوین در صنعت ساختمانسازی روز جهان برخوردار میباشد.
●مورد استفاده بسیار و متداول در کشورهای پیشرفته و کاربرد خیلی سریع و مطلوب در سیستمهای ساختمانی فلزی سبک دارد.
●این
سیستم سقف در سازههای فلزی سبک با حذف تمامیمصالح سنتی مناسب ترین روش
برای احداث ساختمانها در همه ی مناطق اقلیمیو آب و هوایی میباشد.
●ساختار و نوع مصالح سقفهای خشک مدرن عرشه فولادی
- نیازها:
ورق گالوانیزه پروفیل شده آجدار، صفحات مسلح سیمانی سبک سمنت بورد ، ورق
OSB، بولت و پیچ، میخ فولادی مخصوص، عایق، تیرچه فلزی
- مزایا:
تکنولوژی پیشرفته و کارآمد، ایمنی فوق العاده بالا، کاهش بار سقف ( تا وزن
سایر سقف ها) در نتیجه کاهش وزن سازه تا 60% صرفه جویی، افزایش سرعت به
دلیل تکنولوژی بالا و وزن کم وخشک، حذف بلوک، سفال، تیرچه، میلگرد، بتون
ریزی، قالب بندی و قالب گشایی، پوکه ریزی و کف سازی، رگلاژ بتون سقف، اجرا
در همه شرایط اقلیمیو جوی، عبور تأسیسات میان سقفی و عدم فشار سقف و تخریب
شیمیایی در نتیجه افزایش عمر تأسیسات و بنا و تعمیرات آسانتر و ارزانتر،
تسریع در مکانیابی نشت به واسطه مشخص شدن علائم نشت در سقف کاذب، (تأسیسات
روی سقف (کف خواب) که باعث خسارات زیاد در پوشش رویی و زیرین سقف می شود)،
ایزوله صوتی و حرارتی مناسب، سبکی صفحات سمنت بورد و ورق پروفیل شده، حمل و
نقل و ترابری کمتر آسان و راحت، سطح بسیار صاف و خشک پس از اجرا و نصب،
امکان پوشش همه نوع کفپوش بدون نیاز به کف سازی حتی موکت.
سقفهای
مجوف بتن مسلح کوبیاکس از دولایه بتن مسلح تشکیل شده است که در بالا و
پایین دال و به طور گسترده قرار میگیرد و حد فاصل بین این دو لایه با
گویهای کروی شکل از جنس پروپیلن پر میشود که با توجه به نیاز پروژه و
محاسبات طراحی ،ابعاد مختلفی دارند .
در
روند اجرای سیستم سقف کوبیاکس ،ابتدا پس از آرماتور گذاری لایه زیرین
،قفسههایی از گویهای کروی شکل با فاصله های کنار هم روی شبکه آرماتور
زیرین قرار گرفته و پس از آرماتور بندی لایه لایه فوقانی ،بتن رویی ریخته
میشود .در نهایت مقطع دال به صورتI شکل با جان با ضخامت متغیر در میآید .
این
نوع سقف در زمینه های سازه ،انرژی،حریق و آکوستیک در مرکز تحقیقات ساختمان
و مسکن بررسی شده و کاربرد آن در حیطه الزامات تدوین شده مورد تایید
میباشد .
الزامات طراحی و اجرا برای سیستم سقف کوبیاکس
1.استفاده
از این نوع سقف به شرط رعایت ضوابط و محدودیتهای ذکر شده در ذیل و مباحث
ششم و نهم مقررات ملی ساختمان ،در ساختمانهای دیوار برشی بتن مسلح مجاز
است .
2.این ضوابط تنها برای سقفهای کوبیاکس با گویهای کروی شکل کاربرد داشته و سقف یا گوی با اشکال غیر کروی را شامل نمیشود .
3.مجموع
بار مرده روی این سقفها شامل پارتیشن ،کف سازی و نازک کاری محدود به 260
کیلو گرم بر متر مربع بوده ضمن اینکه کاربرد این نوع سقف تنها جهت
پارکینگهایی که محل عبور اتومبیلهای سواری با حداکثر وزن 2.5 تن با بار
متمرکز 1 تن میباشد مجاز است .
4.لازم است حداقل ضخامت بتن در اطراف گویها شامل بالا و پایین و مابین دو گوی متوالی حداقل 5 سانتی متر درنظر گرفته شود .
5.در
طراحی از ظرفیت برشی فولاد مورد استفاده در قفسه گویها صرف نظر شود ،با
این حال میزان فولاد با امتداد قائم در این قفسه بایستی مطابق بند
9-12-6-3-1 مقررات ملی ساختمان ایران با فرض برابر با حداقل فاصله بین دو
گوی متوالی در هر جهت دال تأمین شود .
6.در طراحی برای برش در هر جهت
دال ،مقاومت برشی نهایی بتن باید حداکثر 50 درصد مقدار محاسبه طبق رابطه
9-12-4 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و با فرض مقطع تمام پر بتنی محاسبه شود
.در تمام نقاط دال که نیروی برشی نهایی بیش از مقاومت برشی نهایی تأمین
شده توسط بتن باشد دال باید به صورت توپر و بدون گوی اجرا شود .
7.در
طراحی و کنترل برش در حالت حدی نهایی برای عملکرد دوطرفه در حوالی بارهای
متمرکز و تکیه گاهها ،مقاومت برشی نهایی بتن نباید حداکثر از 50 درصد
مقذاری که در بند 9-12-17-2-4 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران حاصل
میشود بیشتر منظور شود .
8.طراحی دال برای خمش در هر جهت بنا بر جزئیات اجرایی و یا منظور نمودن حفرهها با مقطع دایره ،در ضعیفترین مقطع دال انجام گیرد .
9.محاسبات
تغییر شکل دال بر مبنای بند 9-14-2-6-1 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و با
محاسبه دقیق ممان اینرسی موثر دال سوراخ دار انجام گیرد .اضافه افتادگی
دراز مدت بر پایه بند 9-14-2-4-3 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان محاسبه شود .
10.ایجاد هرگونه بازشو در این دال تابع ضوابط بند 9-15-3-5 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان میباشد .
11.در
محل تقاطع دیوار برشی و دال کوبیاکس ،انتقال برش ناشی از زلزله از دال به
دیوار باید در ضعیفترین سطح مقطع دیوار کنترل شده و در صورت نیاز از
فولادگذاری برای تسهیل انتقال برش درون صفحه دیافراگم به دیوار بهره برده
شود .
12.پیش بینی المانهای مرزی در اطراف بازشو ها و لبه دال حسب مورد مطابق ضوابط طراحی آیین نامهها و مقررات موجود انجام گیرد .
13.حداکثر
دهانه (مرکز ستون به مرکز ستون )برای این نوع سقف در حالت کاربرد به صورت
دال تخت به 6.5 متر محدود میشود .در صورت کاربرد این نوع سقف در ترکیبات
با قاب خمشی بتنآرمه شامل تیر و ستون مجزا که به تفکیک از دال طرح شده
باشد. محدودیت فوق الذکر برای دهانه دال به 8 متر افزایش مییابد .
14.استفاده
از روش پیش دال تنها در حالی که قفسه و گویها در پیش دال درگیر بوده و
فولادهای کششی در پیش دال پیش بینی شده باشد مجاز است .
15. . اخذ گواهی نامه فنی برای محصول تولیدی ،پس از راه اندازی خط تولید کارخانه ،از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن الزامی است .
16.
رعایت مبحث سوم مقررات ملی سختمان درخصوص حفاظت ساختمانها در مقابل حریق و
همچنین الزامات نشریه شماره 444 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به
مقاومت جدارهها در مقابل حریق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان ،کاربری و
وظیفه عملکردی اجزای ساختمانی الزامی است .
17. صدابندی هوا برد
جداکننده های بین واحد های مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی سقف بین
طبقات میبایست طبق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تأمین شود .
18. درشرایط اقلیمی مختلف،باید تمهیدات لازم در طراحی و اجرای ساختمانها در نظر گرفته شود .
19. لازم است تمهیدات لازم مناسب باشرایط مختلف اقلیمی و محیطهای خورنده ایران صورت پذیرد .
20.کلیه
مصالح و اجزا در این سیستم اعم از معماری و سازه ای از حیث دوام
،خوردگی،زیست محیطی و غیره میبایستی بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران یا
آیین نامه های ملی یا معتبر بین المللی شناخته شده و مورد تایید، به کار
گرفته شود.